Eckerö Line: ennätykselliset matkustaja- ja rahtimäärät vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä
Eckerö Line julkisti tänään tietoja liiketoimintansa kehityksestä tammi-syyskuussa 2024. 30-vuotiaan Eckerö Linen matkustajamäärät ja rahtiliiketoiminta kehittyivät vahvasti erityisesti vuoden kolmannella neljänneksellä, jolloin matkustaja- ja rahtimäärät rikkoivat ennätyksiä.
Helsinki-Tallinna-reitillä liikennöivän Eckerö Linen matkustajien määrä kasvoi lähes +6 % vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä verrattuna vuoden 2023 vastaavaan aikaan. Matkustajamäärät rikkoivat yhtiön aiempia ennätyksiä niin kesä-, heinä- ja elokuussakin. Tammi-syyskuussa Eckerö Line kuljetti reitillään kaikkiaan lähes 1,6 miljoonaa matkustajaa (m/s Finlandia oli poissa liikenteestä telakoinnin vuoksi tammi-helmikuussa 2024 lähes 5 viikkoa).
”Vuoden 2024 kehitys on ollut erittäin positiivista, ja erityisesti meitä ilahduttaa matkustajaennätysten rikkoutuminen. Avainasemassa toiminnassamme on asiakaskokemus ja asiakastyytyväisyys. Ennätyksellisten matkustajamäärien lisäksi todisteena onnistumisestamme suomalaismatkustajat äänestivät jo toista vuotta peräkkäin Eckerö Linen ykkössijalle asiakastyytyväisyyttä Suomen ja Viron välisessä laivaliikenteessä mitanneessa tutkimuksessa”, sanoo Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen. Tulos on osa EPSI Ratingin laivamatkustamisen toimialatutkimusta 2024.
Eckerö Linen systemaattinen työ päästöjen vähentämiseksi on jatkunut kuluvana vuonna
“Kun liiketoiminta sijoittuu Itämerelle, on toiminnan edellytyksenä kestävä merenkulku. M/s Finlandian mittavan telakoinnin aikana vuoden alussa uudistettiin aluksen peräsin- ja potkuriratkaisut polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi. Sen seurauksena m/s Finlandian polttoaineenkulutus on vähentynyt vuoden 2024 ensimmäisen puolen vuoden aikana jopa yli 12 % vuoden 2023 vastaavaan aikaan verrattuna”, Keronen iloitsee.
Eckerö Linen rahtiliiketoiminnan kehitys jatkui myönteisenä
Yhtiön rahtiliiketoiminnan markkinaosuus on jatkanut vuonna 2024 kasvuaan. Alkuvuonna m/s Finlandian lähes 5 viikon telakoinnin vuoksi kasvu on painottunut erityisesti vuoden kolmannella neljännekselle. Markkinaosuus oli heinä-syyskuussa reilu 44 % (vs. heinä-syyskuussa vuonna 2023 se oli 39%).
Eckerö Linen kuljettamasta rahdista jo 60 % kulkee Vuosaaren satamasta Viron Muugaan. Eckerö Linen laivat kuljettavat monenlaista rahtitavaraa, kuten postia, päivittäistavaroita, teollisuuden komponentteja ja polttoainetta.
”Vuosaari-Muuga-yhteyden suosio on kasvanut vuodesta toiseen. Vuosaaresta operoiva m/s Finbo Cargo kuljettaa myös henkilöautomatkustajia, ja sen täyttöaste on erittäin korkea. Reitti Vuosaaresta auttaa välttämään keskusta-alueen ruuhkat Helsingissä ja Tallinnassa”, kertoo Keronen.
Rederi Ab Eckerö-konsernin liiketulos vahva
Vuoden alussa kahdella konsernin laivoista, Suomen ja Viron väliä operoivalla m/s Finlandialla sekä Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä operoivalla m/s Eckeröllä tehtiin mittavia remontteja, joiden seurauksena vuoden ensimmäisellä puoliskolla lähtöjä oli 6 % vähemmän verrattuna edelliseen vuoteen. Telakoinneista huolimatta matkustajamäärät rikkoivat ennätyksiä sekä Suomen ja Viron että Ahvenenmaan ja Ruotsin välisillä reiteillä.
Konsernin tammi-syyskuun liikevaihto oli 171,7 miljoonaa euroa, eli samalla tasolla kuin vertailukaudella 2023 (171,5 miljoonaa euroa). Konsernin tammi-syyskuun liiketulos oli 20,3 (20,5) miljoonaa euroa.