Eckerö Line: matkustaja- ja rahtimäärät kasvoivat vuonna 2024

Suomalaisen laivayhtiö Eckerö Linen liiketoiminta kehittyi positiivisesti vuoden 2024 aikana. Viime vuonna 30 vuotta täyttäneen yhtiön matkustajamäärät ja rahtiliiketoiminta kasvoivat, samoin liikevaihto. Brändiuudistus siivittää Eckerö Linen vuoteen 2025.

Eckerö Linen vuosi 2024 oli vahva liikevaihdon ja matkustajamäärien kehityksen näkökulmasta. Yhtiön liikevaihto kasvoi 2,4 %. Matkustajamäärä ylitti jälleen 2 miljoonaa ja se kasvoi edelleen hieman edelliseen vuoteen verrattuna. Eckerö Linen matkustajamäärä oli vuonna 2024 yhteensä 2 069 812 matkustajaa (vuonna 2023 matkustajia oli 2 058 510). Myös rahtiliikenteen kannalta kehitys oli positiivista: rahtiliikenteen markkinaosuus kasvoi voimakkaasti etenkin jälkimmäisellä vuosipuolikkaalla ja nousi koko vuoden 2024 osalta jo lähes 40 %:iin. Eckerö Linen kuljettamasta rahdista jo 60 % kulkee Vuosaaren sataman kautta Tallinnan Muugaan, mikä vähentää ruuhkia Helsingin ja Tallinnan keskustassa.

”Vuosi oli meille kokonaisuutena hyvin positiivinen. On hienoa, että pystyimme edelleen kasvattamaan matkustajamääriä, huolimatta siitä, että m/s Finlandia oli telakoinnin vuoksi pois liikenteestä noin viiden viikon ajan. Tästä kuuluu kiitos asiakkaillemme ja erinomaista työtä myös vuonna 2024 tehneelle henkilöstöllemme”, sanoo Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.

Vuosi 2024 oli hyvä myös Eckerö Linen omistavalle Eckerö-konsernille. Konserni tiedotti tilinpäätöstiedotteessaan 28.2.2025, että sen liikevaihto oli 222,9 miljoonaa euroa vuonna 2024 (2023: 221,5 miljoonaa euroa), ja liikevoitto ylsi 22,4 miljoonaan euroon (2023: 21,4 miljoonaa euroa).

Eckerö Line uudistaa brändiään vuonna 2025 – strategian keskiössä asiakas- ja henkilökuntakokemus

Huhtikuussa lanseerattava Eckerö Linen uusi brändilupaus on ”Tervetuloa kylään”. Brändiuudistuksen tavoitteena on paitsi kiteyttää Eckerö Linen strategia, jonka keskiössä on asiakas- ja henkilökuntakokemus, myös tuoda konkreettisesti esiin, miten laivayhtiö eroaa kilpailijoistaan.

”Tavoitteenamme on puhutella laajempaa asiakaskuntaa ja herätellä yhä useamman kiinnostus Eckerö Lineä kohtaan. Olemme ylpeitä siitä, että asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluihimme, ja bränditarinamme keskiössä ovatkin henkilökunta ja tarjoamamme Suomenlahden paras palvelu. Haluamme, että matkustajat kokevat olevansa laivalla kylässä”, Keronen kertoo.

Suomenlahden paras palvelu on useaan kertaan todennettu tutkimuksilla. Vuonna 2024 matkustajat äänestivät Eckerö Linen toista kertaa peräkkäin ykkössijalle asiakastyytyväisyyttä Suomen ja Viron välisessä laivaliikenteessä mitanneessa selvityksessä. Se toteutettiin osana EPSI Ratingin laivamatkustamisen toimialatutkimusta.

”Eckerö Linen laivat ovat kuin pieniä kyliä, joista löytyvät kaikki pienen kylän palvelut. Jokainen matkustaja toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi kylään. Kanssakäyminen laivoillamme on ystävällistä ja vieraanvaraista”, jatkaa Keronen.

Uudistus alkaa näkyä 28.4.2025 alkaen.

Eckerö Line jatkaa toimintansa kehittämistä – uutuutena yhteistyö Onnibusin kanssa

Eckerö Linen ja OnniBusin yhteistyö helpottaa erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolelta laivalle matkaavia, kun OnniBusin shuttle bus kuljettaa Eckerö Linen Tallinnan matkustajia Kampin kaukoliikenteen terminaalin ja Länsisataman välillä. Yhteistyö käynnistyy 2.6. ja kuljetusyhteys jatkuu 11.8.2025 asti.