M/s Finlandialla riittää säpinää – laiva palaa telakalta liikenteeseen
M/s Finlandia on kuivatelakalle nostettuna melkein kuin vuori, kun sitä tarkastelee maan tasalta. Eckerö Linen 175 metriä pitkä ja 27,6 metriä leveä alus on määräaikaishuollossa Pohjois-Puolan Gdanskissa Remontowa Shiprepair yard -telakalla, joka on Euroopan suurimpia korjaustelakoita. Epätavalliseen tarkastelukulmaan on nyt siis mahdollisuus, ennen kuin laiva palaa liikenteeseen 17.1.
Määräaikaistelakointi tehdään 2–3 vuoden välein, ja laiva uudistuu niin ulkoa kuin sisältä. Kun aluksen vedenpinnan alapuolista osaa tarkastelee, näkee, millaiset jäljet jättää Suomenlahdella Helsingin ja Tallinnan välillä tapahtuva liikennöinti. Pohjaan tarttuu esimerkiksi likaa ja levää, ja telakalla päästään tarkastelemaan mm. pintakorroosiota. Pintaa hiekkapuhalletaan ja maalataan. Pohjapinta-alaa riittää, sitä on noin 3000 neliömetriä. Tämän tyyppisten tavanomaisten puhdistus- ja huoltotoimenpiteiden lisäksi m/s Finlandialla tehdään paljon muuta, kuten teknisiä huoltotoimia ja sisustustöitä.
Kuhinaa kuin muurahaispesässä
Telakka-alue ja laiva kuhisee ihmisiä. M/s Finlandiaa huoltaa sekä telakan että ulkopuolisten teknisten toimijoiden huoltoväki, Eckerö Linen oma tekninen henkilökunta ja muu henkilökunta. Laivan kansilla puretaan vanhaa sisustusta, irrotetaan kalusteita, eritellään purkujätettä kierrätettäväksi ja liikutellaan laivalle tulevia remonttitarpeita, uusia sohvia, pöytiä, tuoleja ja mattorullia. Täällä porataan, pultataan, hitsataan ja tehdään sähkötöitä. M/s Finlandian mukana telakointiajan töihin matkusti noin 200 ihmistä.
Kun aikaa on kaksi viikkoa ja tekemistä paljon, on kaiken sujuttava organisoidusti ja turvallisesti. Siitä huolehtii osaltaan laivan intendentti. Telakointiajankohtana yksi intendenteistä on Tomas Hägg, jonka tehtävänä on pitää lankoja käsissään remontin keskellä. Intendentti huolehtii siitä, että muonitus, siivous jne. sujuvat kuten pitää, ja hän vastaa asiakastilojen remontoinnista ja kalustuksesta.
– Haastavinta on saada aika riittämään ja henkilöstöä sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Toisaalta antoisinta on ollut, kun kaikki edellä mainittu toimii ja näkee, miten pitkän suunnittelun tulos alkaa hahmottua.
Hägg sanoo puhelimen olevan hänen tärkein työvälineensä: tiedon on kuljettava eri toimijoiden välillä. Hän painottaa hyvän ja yhteen hiileen puhaltavan henkilökunnan ja remonttiporukan merkitystä. Erityistä kiitosta hän jakaa telakoinnin aikana laivassa oleville siivoojille. Tiloja siivotaan uudistuksen aikana useaan otteeseen ja vielä silloin, kun laiva on matkalla takaisin liikenteeseen. Kaiken halutaan olevan priimakunnossa, kun asiakkaat taas astuvat laivaan.
Matkustajien toiveet uudistusten lähtökohtana
Laivan sisätiloissa käyvä kuhina tähtää siihen, että matkustajilla on entistä miellyttävämpi ja mukavampi matkustaa m/s Finlandialla. Yksi odotetuimmista uutuuksista liittyy laivalle saapumiseen ja sieltä poistumiseen. Laivalle tulee nimittäin uusi sisäänkäynti jo olemassa olevan lisäksi. Tämä toinen sisäänkäynti rakentuu kuudennelle kannelle Kokouskeskus & Loungen läheisyyteen. Se nopeuttaa ja sujuvoittaa matkantekoa ja vastaa erityisesti Kokouskeskus & Loungen matkustajien tarpeisiin. Helsingin päässä matkustajat pääsevät kulkemaan uudesta ovesta tammikuussa. Tallinnassa uusi sisäänkäynti otetaan käyttöön myöhemmin tänä vuonna sen jälkeen, kun Tallinnan sataman tilaama matkustajasilta saapuu.
Laivan ravintoloiden sisustuksessa on paljon uutta. Päivitetystä ilmeestä on vastannut SA Svendsen, joka kansainvälisen tiiminsä kera keskittyy juuri laivojen sisustusratkaisuihin. Kun m/s Finlandian uudistusta lähdettiin suunnittelemaan, oli lähtökohtana asiakaspalaute.
– Kuuntelemme hyvin tarkasti asiakkaiden meille esittämiä toiveita ja tarpeita, ja ne vaikuttavat tekemiimme uudistuksiin. Halusimme päivittää kaikki tilat raikkaiksi ja uudenlaisiksi juuri asiakaspalautteen perusteella, kertoo Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.
Bar Naissaar uudistuu isosti, laivalle uusi istumasalonki
Matkustajien toivelistalla oli mm. paikkoja, joissa yksin matkustavan on mahdollista työskennellä rauhassa. Tämä toive toteutuu mm. Loungessa, jossa kalustuksen uusimisen myötä saadaan yksin matkustaville istuimia, joilla voi tehdä töitä häiriintymättä ja esimerkiksi puhua puhelua häiritsemättä muita. Myös pistorasioiden määrää on lisätty, jolloin kannettavien tietokoneiden ja muiden älylaitteiden lataaminen onnistuu helposti.
Samaan matkustajien toiveeseen vastaa myös Bistro & Cafeteria Sataman uudistunut yläkerta, jossa on runsaasti tilaa yksin matkustaville ja muutaman hengen seurueille. Myös täältä löytyy runsaasti pistorasioita. Bistro & Cafeteria Sataman uudistuksessa on kiinnitetty huomiota myös akustiikkaan, mikä kuuluu niin ala- kuin yläkerrassa. Pehmeät materiaalit ja akustoivat sisustusratkaisut vaimentavat ääntä, jota syntyy, kun kymmeniä ja taas kymmeniä ihmisiä asioi ja matkustaa samassa tilassa.
Suuren visuaalisen muutoksen kokee Bar Naissaar, joka uudistuu kauttaaltaan. Kaunis, lehväkuvioinen matto tuo luonnon vehreyttä sisätiloihin, ja tyylikkäät kalusteet ovat paitsi ergonomisesti toimivia myös ilo silmälle. Bar Naissaaressa on entistäkin miellyttävämpää nauttia lasillinen ja pientä purtavaa merimaisemaa ihaillen. Sieltä voi kätevästi siirtyä syömään monipuolisesti Buffet Eckeröhön, jonka sisäänkäynti uudistuu. Näyttävän sisäänkäynnin yhteydessä olevien kahden kassan myötä ennakkoon buffetin ostaneet ja sen laivassa ostavat saavat omat kulkulinjansa Buffet Eckeröhön.
Lähes kaikki laivan ravintolat, kuten jo mainitut Bar Naissaar ja Bistro & Cafeteria Satama, sekä Bar Nosturi ja Pub Telakka saavat runsaasti uusia kalusteita. Se vaikuttaa ravintoloiden ilmeeseen sekä myös asiakaspaikkojen määrään. Yhdelle ravintoloista, Pub Jätkäsaarelle, jätetään kuitenkin hyvästit. Tilaan sijoittuu nyt peliautomaatteja muualta laivasta ja Pub Telakka laajenee entisestään viihtyisäksi ja rennoksi ravintolaksi. Myös m/s Finlandian sisä- ja ulkohytit ovat uudistuneet lukuunottamatta tiettyjä B2-hyttejä. Hyttien värimaailma päivittyy raikkaammaksi ja tavaransäilytystiloja uusitaan kevyemmiksi, jolloin hytteihin saadaan enemmän tilaa.
Kun m/s Finlandia palaa liikenteeseen, on matkustajien käytössä siis entistä ehompi laiva, jossa on edellä mainittujen uudistusten lisäksi paljon muuta. M/s Finlandia on 17.1. klo 9 valmiina vastaanottamaan niin Suomen ja Viron välillä liikkuvat vapaa-ajan matkustajat kuin työnsä puolesta matkustavatkin. Tervetuloa tutustumaan!
Miten laiva saadaan teräspukkien päälle telakalla? Kapteeni kertoo
Teksti: Miia Riihimäki, kuvat: Eckerö Line ja Tallinna24.fi, videot: Eckerö Line, Tallinna24.fi