Matkustajalauttaliikenne ajautunut kriisiin?
Suomen viennistä ja tuonnista merkittävä osa kulkee meritse matkustajalauttaliikenteen laivoilla. Suomi tarvitsee meriteitse liikkuvia logistiikkakuljetuksia pitääkseen yhteiskuntamme toiminnassa. Niiden toimivuus on olennainen osa maamme huoltovarmuutta. Merikuljetusten osuus Suomen tuonnista on normaalioloissakin noin 80 prosenttia ja viennistä noin 90 prosenttia.
”Ilman varustamoita teollisuus ei saa tarvitsemiaan varaosia eikä tuotteitaan maailmalle eivätkä kuluttajat suurta osaa elintarvikkeista ja lääkkeistä”, Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen painottaa.
”Parhaillaan näyttää siltä, että tarvitsemme erityistoimia varmistaaksemme logistiset yhteytemme Eurooppaan. Vaikka rahti kulkee ja työmatkailu sallitaan, se ei riitä turvaamaan kannattavaa liiketoimintaa varustamoille. Muuhun Eurooppaan verrattuna Suomen matkustusrajoitteet ovat vaikeasti tulkittavia ja liian kireitä”, Keronen kiteyttää.
Suomen ja Viron välisen lauttaliikenteen tilanne näyttää loppuvuoden osalta epävarmalta. Matkustusrajoitukset ovat tehneet liiketoimintaan syvän loven ja asiakasmäärät ovat pudonneet jopa 90 %. Työllisyysvaikutukset ovat mittavat: varustamot työllistävät 7 000 suomalaista merimiestä ja useita tuhansia työntekijöitä maissa. Näiden lisäksi varustamoilla on erittäin laaja kumppaniverkosto tavaran- ja palveluntoimittajia. Eckerö Linellä on käynnissä jo kolmas henkilöstön lomautuskierros koronapandemian alkamisen jälkeen.
Ilman erityistoimia Suomi menettää kansallisen laivastonsa ja maan huoltovarmuus heikkenee.
”Koko matkailuala tarvitsee jatkoa taloudelliselle tuelle ja pidemmän aikavälin elvytykselle”, Keronen toteaa.
”Matkailuyritykset ovat olleet kriisin ytimessä maaliskuusta lähtien, eikä elinkeinoministeriötä lukuun ottamatta päättäjien suunnalta ole tullut merkittävää ymmärrystä ahdingon syvyydestä. Taloudellisen tuen ohella hallitukselta tarvittaisiin linjauksia, jotka mahdollistavat yritysten bisneksen käynnistämisen mahdollisimman pian. Poukkoilevilla rajoitusten muutoksilla ei toimintaa voida käynnistää”, tuskailee Suomen Matkailualan Liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.
”Suomi on Viron matkailusektorille kaikkein keskeisin kohdemarkkina-alue ja olen varma, että sitä mukaa kun voimme jälleen matkustaa, lähialueiden merkitys korostuu entisestään. Viron-matkailu on elintärkeää kaikille laivayhtiöille ja monille muille alan suomalaisille toimijoille. Omalta taholtamme pidämme heihin aktiivisesti yhteyttä myös kriisin aikana. Virolaiset matkailuyrittäjät ovat tehneet paljon töitä turvallisen matkailun eteen, jotta ihmiset uskaltaisivat jälleen lähteä näkemään ja kokemaan uutta”, sanoo Viron matkailun edistämiskeskuksen eli Visit Estonian johtaja Liina-Maria Lepik.
Eckerö Linen ms Finlandialla 30.9.2020 pitämässä sidosryhmätilaisuudessa luotiin näkymiä lauttaliikenteen tulevaisuuteen ja esiteltiin jo aiemmin käyntiin lähteneen työvaateuudistuksen tulokset. Uudistuksen tavoitteena oli löytää modernit ja ergonomiset työvaatteet laivoilla työskentelevälle henkilöstölle.
”Halusimme, että henkilöstömme pääsee vaikuttamaan jo suunnitteluvaiheesta lähtien omaan asuunsa. Vaikuttaa siltä, että uusi työvaatemallisto on otettu hyvin vastaan”, Keronen toteaa.
Työvaatteet on suunnitellut muotoilija Kirsimari Kärkkäinen ja toteuttanut suomalainen Telakka tuotemerkki.
”Tuotteiden ja mallistojen ajattomuus on itselleni koko uran mittainen arvovalinta, sillä haluan suunnittelemieni vaatteiden kestävän käytössä mahdollisimman pitkään ja näin kantaa oman osuuteni ympäristön huomioimisessa. On hienoa, että myös Eckerö Line tarttui tähän, toteuttaen näin kestävän kehityksen arvoja.” Kirsimari Kärkkäinen, toimitusjohtaja, TELAKKA®