Esteettömyysehdot
Nämä esteettömyyttä koskevat ehdot on laadittu matkustajien oikeuksista meri- ja sisävesiliikenteessä 24. marraskuuta 2010 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1177/2010 mukaisiksi.
Määritelmä: Toimintarajoitteisella tai liikkumisesteisellä matkustajalla tarkoitetaan henkilöä, jonka liikuntakyky hänen käyttäessään kulkuneuvoja on heikentynyt jonkinlaisen fyysisen vamman (sensorisen tai motorisen, pysyvän tai tilapäisen), kehitysvamman tai ymmärtämisvaikeuden tai jonkin muun toimintarajoitteen taikka iän takia, ja jonka tilanne edellyttää asianmukaista huomiota ja kaikille matkustajille tarjolla olevien palvelujen mukauttamista kyseisen henkilön erityisiin tarpeisiin (asetus (EU) N:o 1177/2010, 3a artikla).
- Toimintarajoitteisella tai liikkumisesteisellä matkustajalla on sama oikeus matkustaa kuin muillakin matkustajilla, ja hänen on voitava matkustaa vaikeuksitta ilman lisäkustannuksia.
- Varustamon kuljetusehdot, avustamisen laatuvaatimukset ja esteettömyysehdot löytyvät verkkosivustolla https://www.eckeroline.fi/. Verkkosivujen lisäksi avustamisen laatuvaatimukset ja esteettömyysehdot ovat saatavilla myös myyntipisteissä.
- Varustamo sitoutuu tekemään yhteistyötä vammaisjärjestöjen, asiantuntijoiden ja vapaaehtoisten kanssa, että yhtiön alukset olisivat mahdollisimman esteettömiä, ja toimintarajoitteisten tai liikkumisesteisten matkustajien turvallisuus huomioidaan. EU:n asetus matkustajien oikeuksista meri- ja sisävesiliikenteessä ei kuitenkaan velvoita muuttamaan tai korvaamaan olemassa olevia aluksia, infrastruktuuria, satamia tai satamaterminaaleja.
- Varustamon myynti-, terminaali- ja laivahenkilöstöä koulutetaan kohtaamaan, palvelemaan ja avustamaan liikkumisesteisiä ja toimintarajoitteisia henkilöitä parhaalla mahdollisella tavalla.
- Toimintarajoitteisen tai liikkumisesteisen matkustajan tulee matkan suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon matkan tuomat rajoitteet ja mahdollisen hätätilanteen vaatimukset. Varustamo voi turvallisuussyistä edellyttää, että toimintarajoitteisellä henkilöllä on mukanaan henkilökohtainen avustaja. Varustamo pidättää kuitenkin oikeuden olla hyväksymättä varausta, jos se on turvallisuusvaatimusten vuoksi välttämätöntä ja jos kyseisen matkustajan laivaan nouseminen, laivasta poistuminen ja kuljettaminen turvallisesti tai toimivalla tavalla ei ole mahdollista.
- Varustamon tavoite on että matkustaminen on kaikille mahdollisimman sujuvaa. Mahdollisesta valitus- tai reklamaatiotilanteesta on hyvä ilmoittaa varustamon asiakaspalveluun mahdollisimman pian. Valitukset ja reklamaatiot tulee tehdä kahden kuukauden kuluessa matka päättymisestä. Varustamo ilmoittaa asiakkaalle kuukauden kuluessa siitä kun varustamo on vastaanottanut valituksen, onko asiakkaan valitus hyväksytty, hylätty tai vielä käsittelyssä. Valituksen lopullinen vastausaika ilmoitetaan kahden kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta.
Avustamisen laatuvaatimukset
Nämä laatuvaatimukset on laadittu matkustajien oikeuksista meri- ja sisävesiliikenteessä 24.11.2010 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1177/2010, liite II ja liite III, mukaisiksi.
Ennen matkaa
- Toimintarajoitteisen tai liikkumisesteisen matkustajan tulee ilmoittaa varustamolle liikunta- tai toimintarajoituksestaan matkan varauksen yhteydessä. Myös mukana matkustavasta henkilökohtaisesta avustajasta sekä avustaja- tai opaskoirasta tulee ilmoittaa varustamolle. Jos sääntöjen mukaista avustamista tarvitaan, tulee se varata viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkua.
Saapuminen satamaan ja terminaaliin
- Terminaaleissa on kohtauspaikka, johon avustusta tarvitsevia matkustajia pyydetään saapumaan 60 minuuttia ennen lähtöä. Kohtaamispaikalla saadaan yhteys henkilökuntaan. Paikka on merkitty pyörätuolimerkillä. Varustamon tai laivan henkilökunta avustaa toimintarajoitteisen tai liikkumisesteisen matkustajan matkatavaroineen terminaalin kohtauspaikalta lähtöselvitykseen ja edelleen laivaan.
- Autolla matkustavia pyydetään saapumaan autolähtöselvitykseen viimeistään 60 minuuttia ennen laivan lähtöä. Varustamo suosittelee, että pyörätuolia käyttävät matkustajat nousevat laivaan aina terminaalin kautta.
Laivalla
- Henkilökunta avustaa toimintarajoitteiset tai liikkumisesteiset matkustajat matkatavaroineen laivalla osoitettuun paikkaan tai laivan inva-hytteihin.
- Laivalla matkustajat saavat laivan henkilökunnalta lisätietoa matkasta. Laivan info-piste on avoinna koko matkan ajan. Laivalla on varapyörätuoli hätätilanteita varten.
- Varustamo pyrkii mahdollisuuksien mukaan huomioimaan toimintarajoitteisten tai liikkumisesteisten matkustajien erityistarpeet hyvän matkustusmukavuuden edistämiseksi ja parhaan mahdollisen matkustuskokemuksen aikaansaamiseksi. Henkilökunta auttaa mielellään matkustajia, mutta on hyvä muistaa jo matkaa varatessa ja myös laivalla, että varustamon tarjoama apu on ns. yleinen avustaminen saattajien muodossa. Varustamolla ei ole mahdollisuutta tarjota henkilökohtaista apua (mm. ruokailuun, nostoihin, kommunikointiin, lääkitykseen ja wc-käynteihin) laivamatkan aikana.
Laivasta poistuminen
- Avustuksen etukäteen varannut matkustaja avustetaan sovittuna ajankohtana laivasta terminaalin kohtauspaikkaan.