Vastuullisuus
Itämeri ja sen saaristo ovat meille Eckerö Linella elinehto – elämme merestä. Edistämme ja kehitämme vastuullisia toimintatapojamme omassa liiketoiminnassamme ja koko arvoketjumme osalta. Jokaisella organisaatiossamme on velvollisuus aktiivisesti seurata ja kehittää asetettuja vastuullisuustavoitteitamme. Olemme sitoutuneet edistämään vastuullista matkailua ja kehittämään kestäviä tapoja toimia. Kuulumme kestävää matkailua edistävään Sustainable Travel Finland -ohjelmaan ja ohjaamme toimintamme ympäristövaikutuksia käytössämme olevan ISO14001-ympäristöjärjestelmän avulla.
Mitä vastuullisuus meille tarkoittaa?
Merenkulkua koskee lukuisa määrä direktiivejä ja lainsäädäntöä – niiden noudattamisen lisäksi me haluamme tehdä enemmän ja toteuttaa vastuullisuustyötä luonnollisena osana päivittäistä toimintaamme. Itämeri, Suomenlahden rannat ja saaristo ovat meille elinehto. Tavoitteenamme on, että toimintamme kuormittaa ympäristöä mahdollisimman vähän ja kehittää konsernissamme jatkuvasti uusia menettelytapoja laivojen päästöjen vähentämiseksi sekä jätetuotteiden ja hävikin käsittelemiseksi.
Me Eckerö Linella edistämme vastuullisia toimintatapoja omassa liiketoiminnassamme ja koko arvoketjun osalta ekologiset, taloudelliset sekä sosiokulttuuriset näkökulmat huomioiden. Välitämme ihmisistä, ja meillä on selkeät ohjeet vastuulliseen hankintaan. Koulutamme säännöllisesti ja kannustamme henkilökuntaamme aktiiviseen turvallisuus-, ympäristö- ja vastuullisuustyöhön. Asiakkaallemme se näkyy ympäristöä kunnioittavana asiakaslähtöisenä palveluna ja turvallisuutena, henkilökunnalle tasa-arvoisena ja kannustavana työpaikkana sekä muille sidosryhmillemme luotettavana ja kuuntelevana kumppanuutena. Haluamme myös olla edistämässä toimialaamme koskevia yhteiskunnallisia asioita.
Meillä on STF-merkki
Eckerö Linella on Sustainable Travel Finland -merkki. Se on Visit Finlandin kehittämä ja Business Finlandin myöntämä merkki sellaisille Suomessa toimiville matkailuyrityksille ja -alueille, jotka ovat hyväksytysti ja kriteerit täyttäen käyneet läpi kestävien toimenpiteiden ja valintojen Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Merkki myönnetään yrityksille, jotka palvelevat kansainvälisiä matkailijoita. STF-merkki kertoo vastuullisen matkailun pitkäjänteisestä, suunnitelmallisesta ja konkreettisesta kehittämisestä. STF-merkki uusitaan säännöllisesti.
Ympäristö
Kehitämme jatkuvasti alustemme ominaisuuksia energiankulutuksen optimoimiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Eckerö Line on sitoutunut merenkulkualan yhteiseen ja kunnianhimoiseen päästöjenvähennysohjelmaan EU:n ja IMO:n (International Maritime Organization, Kansainvälinen merenkulkujärjestö) asettamien tavoitteiden mukaisesti. Lue täältä lisää siitä, miten voit matkustajana vaikuttaa ympäristöön ja päästöihin.
Päästöt
Ympäristövastuu tarkoittaa meille ilmastonmuutoksen torjuntaa, vesien ja ilman suojelua sekä luonnonvarojen säästeliästä käyttöä. Suurin kestävyyshaaste ekologisen vastuullisuuden kannalta on löytää tapa tuottaa laivan tarvitsema energia ja sähkö tulevaisuudessa ilman fossiilisia polttoaineita. Kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi käytämme vähärikkistä polttoainetta, jonka rikkipitoisuus on 0,1 %. Päästöjä mitataan ja seurataan aluskohtaisesti ja tulokset raportoidaan EU:lle ja IMO:lle.
Laadukkaan polttoaineen valinnan lisäksi optimoimme ajonopeuksia ja huolehdimme alusten pohjakäsittelyistä, mitkä vaikuttavat suoraan alusten liikuttamiseen liittyvään polttoaineen kulutukseen ja siten päästöihin. Nopeutta säätämällä ja laivojen teknisillä parannuksilla vähennetään polttoaineen kulutuksen ja päästöjen lisäksi myös melun ja tärinän vaikutusta meriympäristöön ja sedimentteihin sekä lisätään matkustusmukavuutta.
Varustamot EU:n päästökaupan piirissä
Eckerö Line liittyi vuoden 2024 alusta EU:n päästökauppajärjestelmään EU ETSiin. Tähtäimessä on puhtaampi ympäristö, josta voimme nauttia ja jonka säilyttää myös jälkipolvillemme. Tässä työssä Eckerö Line on ilolla mukana. Ympäristöystävällisyys ja vastuullisuus ovat merenkulkualan maailmanlaajuisia trendejä.
EU ETS eli EU:n päästökauppajärjestelmä
EU:n tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasujen nettopäästöjä vähintään 55 % vuoteen 2030 mennessä ja saavuttaa ilmastoneutraalius vuoteen 2050 mennessä. EU ETS on keskeinen väline tavoitteeseen pääsemisessä. EU ETS on lyhennys sanoista European Union Emissions Trading System eli EU:n päästökauppajärjestelmä. Se on maailman ensimmäinen päästökauppajärjestelmä ja se perustettiin vuonna 2005. EU ETS on edelleen useissa maissa ja aloilla suurin kasvihuonekaasujen vähentämiseen tähtäävä päästökauppajärjestelmä.
Merenkulku EU ETSiin 1.1.2024 alkaen
EU ETS kattaa sähkön- ja lämmöntuotannon, energiaintensiivisen teollisuuden alat ja Euroopan talousalueen sisäisen kaupallisen lentoliikenteen sekä vuoden 2024 alusta asteittain merenkulun ja sen toimijat. Yhdessä saavutamme EU:n ilmastotavoitteet.
Meriliikenteellä on merkittävä ja keskeinen rooli EU:n taloudessa. Se on yksi energiatehokkaimmista liikennemuodoista ja samalla suuri kasvihuonekaasujen päästölähde. EU:n kaikista hiilidioksidipäästöistä meriliikenteen osuus on 3–4 prosenttia: vuonna 2021 tämä oli yli 124 miljoonaa tonnia (lähde: EU komission verkkosivut).
EU ETSin laajentuminen koskee suurten alusten (bruttovetoisuus yli 5 000 tonnia) hiilidioksidipäästöjä riippumatta siitä, minkä lipun alla ne purjehtivat. Järjestelmään piiriin tulevat:
- kaikki päästöt aluksista, jotka pysähtyvät EU-maan satamassa EU:n sisäisellä matkalla,
- 50 prosenttia päästöistä, kun aluksen matka alkaa EU:n ulkopuolelta tai päättyy EU:n ulkopuolelle,
- kaikki päästöt huomioidaan, kun alus on ankkuroitunut EU-satamaan.
Vuoden 2024 alusta lähtien Eckerö Line maksaa alustensa m/s Finlandian ja m/s Finbo Cargon hiilidioksidipäästöistä osana EU:n kasvihuonekaasupäästöjen vähennystoimia ja on omalta osaltaan myötävaikuttamassa ilmastotavoitteisiin pääsemisessä.
Jotta liittyminen päästökauppajärjestelmään olisi sujuvaa, varustamot lisäävät vuosittain ostamiensa päästöoikeuksien määrää suhteessa kokonaispäästöihin:
- 40 prosenttia raportoiduista päästöistä vuonna 2024,
- 70 prosenttia vuonna 2025,
- 100 prosenttia vuodesta 2026 eteenpäin
Miten järjestelmä toimii?
Yritykset hankkivat vuosittain päästöoikeuksia EU ETS -kauppajärjestelmässä. Päästöoikeudet on rajoitettu EU:n vahvistamalle enimmäistasolle. Yksi ostettava päästökiintiö vastaa yhtä tonnia hiilidioksidipäästöjä tai hiiltä vastaavaa päästötonnia. Päästöoikeuksien hinta määräytyy markkinoilla kysynnän ja tarjonnan mukaan ja oikeuksia ostetaan huutokaupalla.
Päästöjen enimmäistasoa alennetaan joka vuosi, jotta vuoden 2050 ilmastoneutraalius saavutetaan. Tämä asettaa yrityksille painetta luoda nopeammin toimia, jotka pienentävät niiden ympäristöjalanjälkeä. Osa hiilivuodolle alttiiden alojen yrityksiä saa päästöoikeuksia maksutta, jotta niiden kilpailukyky säilyy eivätkä ne siirrä tuotantoa EU:n ulkopuolelle. Päästöoikeuksien huutokaupasta saatavia varoja käytetään EU:n jäsenmaiden ilmasto- ja energiatoimiin.
EU ETS koskee alkuvaiheessa hiilidioksidipäästöjä ja vuodesta 2026 alkaen metaani- ja dityppioksidipäästöjä. Nämä sisällytetään ETS-järjestelmään.
Mitä Eckerö Linella on tehty ja miten EU ETS vaikuttaa asiakkaisiin?
Eckerö Linella on vuosia toimittu kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi. Olemme sitoutuneet merenkulkualan yhteiseen ja kunnianhimoiseen päästöjenvähennysohjelmaan EU:n ja IMO:n (International Maritime Organization, Kansainvälinen merenkulkujärjestö) asettamien tavoitteiden mukaisesti. Kehitämme jatkuvasti alustemme ominaisuuksia energiankulutuksen optimoimiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Se on paitsi ympäristön etu, pitkällä tähtäimellä myös yrityksen talouden kannalta positiivista.
M/s Finbo Cargo ja m/s Finlandia käyttävät vähärikkistä (rikkipitoisuus 0,1 %) polttoainetta ja päästöjen määrää seurataan aluskohtaisesti. Mittaustuloksista raportoidaan EU:lle ja IMO:lle. Alusten ajonopeudella ja laivojen pohjakäsittelyillä on oma vaikutuksensa polttoaineen kulutukseen ja siten päästöihin. Siksi nopeuksia optimoidaan ja pohjakäsittelyt kuuluvat telakointien aikana tehtyihin huoltotoimiin. M/s Finlandia käyttää myös Tallinnan ja Helsingin satamissa pidempään viipyessään energian tuottamiseksi maasähköä eikä laivan moottoreita.
Siirtyminen EU ETS -päästökauppajärjestelmään 1.1.2024 tehostaa Eckerö Linen toimia kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi. Niin tekee myös vuonna 2025 voimaan astuva Fuel EU Maritime -asetus: varustamot investoivat vähähiilisen ja uusiutuvan polttoaineen kehittämiseen, käyttöön sekä uuteen tekniikkaan. EU ETS ja Fuel EU Maritime ovat mittaluokaltaan järjestelmiä ja uudistuksia, joihin Eckerö Line panostaa taloudellisesti merkittävästi. Ne aiheuttavat tarpeen sisällyttää kustannuksia matkalipun hintaan, 0,50 €/rahtimetri ja matkustajapuolella 1 €/matkustaja.
Lue lisää EU ETS -järjestelmästä Euroopan komission verkkosivuilta sekä Suomen Varustamoiden verkkosivuilta.
Energian- ja vedenkulutus
Jätteiden käsittely
- poltettava jäte
- muovijäte
- paperijäte
- lasijäte
- alumiinitölkit
- metalliromu
- ongelmajäte
- ruokajäte
- paistorasva
- jäteöljyt
- pilssivesi
- jätevedet (harmaa ja musta vesi)
Ruokahävikin vähentäminen
M/s Finlandian ja m/s Finbo Cargon matkustajamäärä oli vuonna 2023 yli 2 miljoonaa ja ruokaa ostamme laivoille vuosittain yli 4 miljoonalla eurolla. Kun matkustaja- ja ruokamäärät ovat suuria, hävikin vähentämisessä pienistä puroista syntyy iso virta ja vuositasolla pienilläkin parannuksilla on iso merkitys. Tavoitteemme on vähentää ruokahävikkiä 30 % vuoteen 2025 mennessä.
Meille laadukas, maukas ja kotimaisista raaka-aineista vastuullisesti valmistettu ruoka on tärkeä ja arvokas asia. Koska arvostamme käyttämiämme raaka-aineita ja tehtyä työtä sekä hävikin vähentämisessä syntyviä ympäristöhyötyjä, panostamme ruokahävikin määrän vähentämiseen yhdessä asiakkaidemme kanssa.
Seuraamme elintarvikejätteen määrää ravintolakohtaisesti päivän joka lähdöllä
Pidämme kirjaa vuonna 2021 voimaan tulleen uuden jätelain ja -asetuksen mukaisesti ravintolatoiminnassamme syntyvästä elintarvikejätteestä. Se sisältää ruokahävikin (keittiöhävikin, tarjoiluhävikin ja asiakkaiden lautashävikin) sekä hedelmien kuorien ja kahvinporojen kaltaiset ruoan ei-syötävät osat. Jotta voimme laskea ja raportoida elintarvikejätteen kokonaismäärän ja mm. sen pääasialliset jätelajit, seuraamme syntyvän elintarvikejätteen määrää aluksillamme tarkasti, kullakin lähdöllä ja ravintolakohtaisesti.
Seuranta on toki lakisääteistä, mutta ennen kaikkea se auttaa meitä pienentämään syntyvää ruokahävikkiä läpi koko ketjun raaka-aineiden tilaamisesta aina esillepanoon asti. Mitä vähemmän ruokahävikkiä syntyy, sitä pienempi on ravintoloiden hiilijalanjälki. Jo pienelläkin muutoksella ruokahävikin määrässä on meillä vuositasolla todella suuri merkitys. Jos onnistumme esimerkiksi vähentämään 10 grammalla laivan messissä syntyvää hävikkiä ruokailijaa kohden päivässä, vuodessa heitämme roskiin 438 kg vähemmän ruokaa.
Voimme vaikuttaa hävikin määrään useassa vaiheessa. Kaikki alkaa laivalle tehtävistä ruokahankinnoista ja valmistettavien ruokamäärien suunnittelusta. Ruokahävikin määrään voimme vaikuttaa myös ruoan valmistuksessa ja tarjoilussa. Matkustajat voivat vaikuttaa, kun puhutaan lautashävikistä.
- Hankinnat: Kun teemme ruokatarvehankintoja laivalle, optimoimme ostomääriä, huolehdimme tehokkaasta varaston kierrosta ja teemme yhteistyötä luotettavien tavarantoimittajien kanssa.
- Ruoan valmistus: Kun laivojen keittiössä valmistetaan ruokaa laivan ravintoloihin, sen määrä suunnitellaan tarkasti. Esimerkiksi Buffet Eckerön menujen valikoima suunnitellaan siten, että se on erityisruokavaliot mukaan lukien riittävän laaja muttei kuitenkaan lisää hävikkiin menevän ruoan määrää. Ruoan määrää ja menekkiä valvotaan niin laivan kahviloissa, buffet-ravintolassa kuin rahtialus Finbo Cargollakin. Raaka-aineiden käsittelyllä on myös merkitystä ruokahävikin kannalta. Seuraamme käsittelyn optimaalisuutta. Panostamme laadukkaisiin työvälineisiin ja valmistustapoihin. Keittiössä on käytössä mm. vakuumikone ja lihamylly. Vakuumikoneella yli jäävä raaka-aine saadaan tyhjiöpakattua ja esimerkiksi pakastettua sen sijaan, että se heitettäisiin pois. Näin ei synny hävikkiä. Lihamyllyn avulla keittiössä lihaa leikattaessa ylijääviä ruhonosia, kuten fileen päät saadaan hyödynnettyä esimerkiksi lihapullataikinassa makua tuomassa. Huolehdimme siitä, että henkilökuntamme tietämys ruokahävikin vähentämisen suhteen on ajan tasalla.
- Tarjoilu: Kolmas näkökulma ruokahävikin vähentämiseen syntyy, kun tarkastellaan ruoan tarjoilua. Ruoan esillepano sekä tarjoiluastioiden ja -ottimien koko ovat eräitä huomioonotettavia asioita. Merkitystä on myös pala- ja annoskoolla. Olemme selvittäneet esimerkiksi jälkiruokapöydän kakkupalojen juuri sopivan, asiakkaille mieluisimman koon.
- Lautashävikki: M/s Finlandian Buffet Eckerössä matkustaja annostelee lautaselle sellaisen määrän ruokaa, joka tulee syötyä. Buffetruokailussa on mahdollisuus aina hakea lisää, jos tekee mieli. Olemme sijoittaneet Buffet Eckerön tarjoilulinjastoille hävikin vähentämisestä muistuttavia infotauluja ja yhdistämme linjastojen ruokatarjonnan sen jälkeen, kun kattauksen ruuhkahuippu on ohitettu tai jos kattauksessa on vähemmän ruokailijoita.
- -30 % -tuotteita kahviloissa: Kahvilan tarjonnasta voi ostaa illan viimeisellä lähdöllä saman päivän tuotteita -30 % hintaan. Tästä viestivät pakkauksissa olevat tarrat. Näin vähennämme kahvilatuotteiden hävikkiä.
Hyvinvoivan Itämeren puolesta – olimme mukana tukemassa The Baltic Swim 2022 -uintia
Olimme mukana tukemassa The Baltic Swim 2022 -uintia, jonka yhteydessä kerättiin varoja Itämeren hyvinvoinnin hyväksi John Nurmisen säätiölle. Ilolla edistimme mahdollisimman puhtaan ja terveen Itämeren asiaa, olemmehan riippuvaisia siitä ja Suomenlahdesta sen osana. Meille on tärkeää, että toimintamme on kestävää myös jälkipolville, joiden toivomme nauttivan Itämerestä yhtä lailla. Samalla tuimme Itämeren asian tärkeäksi kokevien The Baltic Swim 2022 -tiimin nuorten unelman toteutumista. The Baltic Swim 2022 oli pisin yksilöuinti Itämerellä Tukholma–Helsinki-reitillä. Uimarina oli helsinkiläinen Gustav Kvikant. Yli kuukauden kestäneessä rutistuksessa kertyi yhteensä 441,6 uintikilometriä.
Ihmiset
Asiakkaat
Meitä ei olisi ilman asiakkaita: risteilymatkustajia, työmatkalaisia, kokousasiakkaita, rahtiasiakkaita. Heidän turvallisuutensa on toimintamme perusta ja sillä on toiminnassamme korkein prioriteetti.
Matkustajiemme tasa-arvoisuus on meille tärkeää ja kehitämme palvelujemme esteettömyyttä. Tarjoamme yhdessä matkustajaterminaalien kanssa ilmaisen esteettömyys- ja avustamispalvelun matkustajille, joilla on esimerkiksi liikkumisrajoite, näkö- tai kuulovamma tai liikkumisrajoitteita korkean iän vuoksi. Huomioimme erityistarpeet mahdollisimman hyvin alkaen matkanvarausprosessista ja siirtymisestä matkustajaterminaalista laivalle, laivamatkalla oloon ja siirtymiseen laivasta matkustajaterminaaliin.
Asiakaskokemuksemme on Suomenlahden paras Asiakkuusindeksi 2023 -tutkimuksessa
Meille on luonnollisesti tärkeää, että asiakkaamme viihtyvät laivoillamme. Tavoitteemme on olla Tallinnan-liikenteen viihtyisin laiva, ja että meillä on Itämeren paras palvelu.
Mittaamme asiakaskokemusta kansainvälisesti käytetyllä NPS-luvulla (Net Promoter Score) ja seuraamme saamiamme asiakaspalautteita tarkasti jokaisena päivänä jokaisella lähdöllä. Meille on ilo palvella asiakasta mahdollisimman hyvin.
Eckerö Line onkin sijoittunut hyvin tuoreimmassa Asiakkuusindeksi-tutkimuksessa, jossa mitataan suomalaisten yritysten asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta kahdeksalla eri toimialalla. Tutkimus toteutetaan vuosittain.
Asiakaskokemuksemme valittiin Asiakkuusindeksi 2023 -tutkimuksessa Suomenlahden parhaaksi. Sijoituimme asiakaskokemuksellamme neljännelle sijalle ja ainoana laivayhtiönä kymmenen parhaimman suomalaisyrityksen joukkoon.
Eckerö Line sijoittui myös ykkössijalle suomalaismatkustajien asiakastyytyväisyyttä Suomen ja Viron välisessä laivaliikenteessä mitanneessa EPSI Ratingin tutkimuksessa vuonna 2023. Tulos on osa laivamatkustamiseen liittyvää toimialatutkimusta, jossa kartoitettiin asiakaskokemusta ja -tyytyväisyyttä Suomen ja Viron sekä Suomen ja Ruotsin (mukaan lukien Ahvenanmaa) välillä liikennöivillä laivayhtiöillä. EPSI Rating on voittoa tavoittelematon ja riippumaton akateeminen organisaatio.
Henkilökunta
Meillä henkilökunnan työntekoa ohjaavia arvoja ovat työnilo, tekemisen reiluus ja katse eteenpäin. Olemme tehneet yhdessä jatkuvaa kehitystyötä yrityskulttuurin ja johtamisen parantamiseksi ja tavoitteenamme onkin olla Itämeren paras työpaikka. Työntekijämme ovat tasa-arvoisia ja edistämme tasa-arvoa työelämässä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Käytössämme on tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Henkilökunnallamme on samat mahdollisuudet palkkausehdoissa, työehdoissa ja etenemismahdollisuuksissa. Syrjinnän, kiusaamisen ja epäasiallisen käytöksen suhteen meillä on nollatoleranssi. Työntekijöillämme on myös mahdollisuus ammatillisen osaamisen ylläpitämiseen ja syventämiseen. Henkilökohtaisten kehitystarpeiden huomioimisen lisäksi työnantaja järjestää säännöllisesti koulutuksia ja valmennuksia. Työsuojelu toimii sekä maissa että laivoilla ja sen tavoitteena on parantaa työympäristöä ja työolosuhteita, turvata ja ylläpitää työntekijöiden työkykyä sekä ehkäistä työtapaturmia.
Kokonaisvaltaista terveysjohtamista
Yrityksen toiminnan edellytyksenä ovat ennen kaikkea osaavat ja jaksavat työntekijät. Työyhteisön arvoihin kuuluvat kaikkien tasapuolinen kohtelu, oikeudenmukainen käytös, suvaitsevaisuus ja vastuullisuus, jotka koskevat yhtäläisesti niin esihenkilöitä kuin työntekijöitäkin. Tasapainoisella ja yhdenvertaisella työyhteisöllä on suuri merkitys kaikkien henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin sekä työkyvyn säilymiseen.
Eckerö Line on jo pitkään panostanut aktiiviseen ja ennaltaehkäisevään terveysjohtamiseen. Olemme myös kehittäneet henkilökunnan ja työnantajan välisiä vuorovaikutuksen tapoja ja työhyvinvoinnin edistämisen ja työkulttuurin kehittämisen työkaluja.
Vuosien varrella olemme osallistuneet monipuolisiin terveyskampanjoihin ja ohjelmiin, esimerkiksi Merimiespalvelutoimisto MEPAn merenkulkijoiden hyvinvointiohjelmaan, jonka tarkoitus on tukea ja kannustaa terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan omaksumisessa. Laivoilla panostamme terveyttä edistävään toimintaan muun muassa tarjoamalla terveellistä ja ravintorikasta ruokaa ja ylläpitämällä laivan kuntosaleja.
Mielenterveyshaasteet ovat lisääntyvä trendi työelämässä. Viime vuosina olemme yhä enemmän huomioineet ja pyrkineet tukemaan myös mielenterveyshaasteita. Työpaikan ilmapiiri ja kulttuuri voivat vaikuttaa merkittävästi työntekijöiden mielenterveyteen ja hyvinvointiin. Vaikka mielenterveyskeskustelu on avautunut viime vuosina, stigma mielenterveysongelmien ympärillä voi edelleen estää työntekijöitä hakemasta apua tai puhumasta avoimesti ongelmistaan.
Eri yhteistyökumppaneiden kautta tarjoamme työntekijöille matalan kynnyksen psykologista keskustelutukea erilaisiin elämän- tai työtilanteisiin. Pyrimme tarjoamaan tukea ennen kuin haasteet kasaantuvat ongelmiksi. Palvelut ovat anonyymeja ja sisältävät kasvokkain tapahtuvia videotapaamisia ammattilaisen kanssa verkossa tai sovelluksessa, ajasta ja paikasta riippumatta.
Tarjoamalla resursseja ja tukipalveluita mielen hyvinvoinnin edistämiseksi kaikille työntekijöille luomme työnantajana tasavertaiset mahdollisuudet kaikille menestyä työpaikalla. Tämä voi houkutella ja pitää kiinni monipuolista työvoimaa ja edistää monimuotoisuutta. Johtajien aktiivinen sitoutuminen (mielen)terveyteen ja inklusiivisuuteen lähettää vahvan viestin koko organisaatiolle. Haluamme luoda kulttuurin, joka tukee monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta, sekä turvallisen ja kannustavan ympäristön, jossa jokainen työntekijä kokee olevansa arvokas ja hyväksytty osa työyhteisöä.
Olemme Great Place to Work -sertifikaatin haltijoita
Meillä on tutkitusti hyvä olla töissä, mistä kertoo se, että Eckerö Linella on Great Place to Work -sertifikaatti vuodesta 2018 lähtien. GPTW-sertifikaatti perustuu vuosittaiseen henkilöstökyselyyn, joka mittaa työntekijäkokemusta. Viimeisimmän GPTW-kyselyn (2023) tulosten perusteella työntekijämme arvostavat etenkin tasa-arvoisuutta, reilua kohtelua, kokemusta oman työn tärkeydestä ja merkityksellisyydestä sekä sitä, että työpaikalla voi olla oma itsensä ja he ovat ylpeitä omasta työnteosta ja työpaikasta. Uskomme, että hyvinvoiva henkilöstö tekee vastuullisempia valintoja päivittäisessä työssä, mikä heijastuu kohtaamisiin asiakkaiden kanssa ja asiakaskokemukseen.
Yhteiskunta: oppilaitokset ja viranomaiset
Olemme tehneet pitkäjännitteisesti koulutuksellista yhteistyötä toimialamme ja toimintaamme olennaisesti liittyvien oppilaitosten, kuten matkailu- ja merenkulkualan oppilaitosten kanssa. Vuonna 2020 Eckerö Line palkittiin Haaga-Helian vuoden partneriyrityksenä. Olemme tarjonneet Haaga-Helian opiskelijoille harjoittelupaikkoja ja tilaisuuden tutustua työelämän samalla, kun olemme yhteisten projektien myötä tuottaneet ajankohtaista ja uutta tietoa toiminnastamme. Eckerö Line on ylipäätään monelle nuorelle ensimmäinen työpaikka ja pidämme tärkeänä, että voimme antaa hyvän startin ja eväät työelämään ja toimia esimerkillisenä yleisenä työelämään kasvattajana.
Olemme iloisia siitä, että voimme olla mukana osaltamme vaikuttamassa suomalaisten matkailualan ja palveluelinkeinojen asiantuntijoiden määrän kasvattamiseen ja asiantuntijuuden syventämiseen.
Toimintamme perustana on olennaisesti viranomaisyhteistyö useiden eri tahojen, kuten esimerkiksi Rajavartiolaitoksen ja sisäministeriön, poliisin, liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. Pyrimme mahdollisimman ennakoivaan yhteistyöhön, jolloin voimme vaikuttaa paitsi yhteistyön ja oman toimintamme sujuvuuteen myös esimerkiksi varustamoiden toiminnan merkityksen ymmärtämiseen yhteiskunnallisesti.
Merenkulku on yhteistyötä, josta hyötyy koko Suomi. Logistiikkakuljetuksillamme pidämme suomalaista yhteiskuntaa toiminnassa ja niiden sujuminen on olennainen osa maamme huoltovarmuutta. Kriisitilanteessa yhteyden maailmalle turvaavat Suomen lipun alla kulkevat alukset, joissa on olosuhteet tunteva suomalainen miehistö.
Tapa toimia
Taloudellinen vastuullisuus
Taloudellinen vastuullisuus lähtee liikkeelle työstä ja siitä, että liiketoiminta on kannattavaa. Eckerö Line työllistää Suomessa ja Virossa yhteensä yli 500 henkilöä. Eckerö Linella on suomalaisen työn avainlipputunnus. Matkustaja tukeekin laivalipun ostamalla suoraan työllisyyttä.
Toiminnallamme on suoria ja heijastusvaikutuksia useisiin suomalaisiin sekä virolaisiin yrityksiin myös toimialamme ulkopuolella. Vuonna 2019 kokonaismatkustajamäärämme oli noin 1,9 miljoonaa ja matkustajien kulutuskäyttäytyminen niin merellä kuin maissa vaikuttaa paikallistason yrityksiin ja ihmisiin. Matkustajamme esimerkiksi käyttävät kohteiden ravintola- ja julkisen liikenteen palveluja.
Olemme avoimia yhteistyölle eri toimijoiden, kuten Helsingin ja Tallinnan satamien, retki- ja tapahtumien järjestäjien ja paikallisten oppilaitosten kanssa sekä kehitämme jo olemassa olevaa yhteistyötä tarpeisiin ja tilanteisiin, jotka ovat jatkuvassa muutoksessa. Toivomme, voivamme olla osaltamme edistämässä monipuolista paikallistason yritystoimintaa ja yrittämistä.
Viestintä ja markkinointi
Pyrimme informatiiviseen, monipuolista asiakaskuntaamme palvelevaan avoimeen ja vastuulliseen viestintään. Vastuullisuusteemamme on kirjattu sisällöntuotannon vuosikelloomme ja nostamme aiheita monikanavaisesti ja suunnitellusti eri viestintäkanavissamme.
Markkinointimme pohjaa lainsäädäntöön ja eettisiin pelisääntöihin, kuten kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöihin. Haluamme olla markkinoinnissamme sanamme mittaisia, reiluja ja kuunnella asiakasta herkällä korvalla.
Yhteistyökumppanit ja hankinnat
Eckerö Linella haluamme olla luotettava kumppani kaikille tavarantoimittajille sekä panostaa pitkäaikaiseen kumppanuuteen. Haluamme myös, että tavarantoimittajiamme ja yhteistyökumppanimme sitoutuvat kanssamme samoihin eettisiin toimintaperiaatteisiin, joita itse noudatamme.
Hankinnoissa noudatamme vastuullisia toimintaperiaatteita. Teemme hankinnoissa vastuullisia ja kestäviä valintoja, ja velvoitamme läpinäkyvää ja vastuullista toimintaa myös tavarantoimittajiltamme. Hankintojamme ohjaavat yrityksen virallinen hankintaohjeistus ja ostodirektiivi sekä konsernin eettiset toimintaohjeet tavarantoimittajille, jotka auttavat varmistamaan laadukkaat ja vastuulliset ostoprosessit läpi organisaatiomme.
Hankinnoissa tapamme toimia on läpinäkyvä, reilu ja vastuullinen. Noudatamme hankinnoissa meitä koskevia lakeja ja säädöksiä. Keskeisiä noudatettavia lakeja ovat esimerkiksi tilaajavastuulaki, arvonlisäverolaki, tullaussäännökset, valmisteverolaki ja elintarvikelainsäädäntö. Elintarvikkeiden, palvelujen ja käyttötavaran osalta suosimme lähialueen toimittajia ja paikallisia valmistajia. Suosimme ympäristömerkittyjä tuotteita ja materiaaleja. Huomioimme hankintojemme elinkaaren ja pyrimme korjaamaan vanhan ennen uuden hankkimista. Käytöstä poistuvat rikkoutuneet tuotteet ja materiaalit kierrätämme eteenpäin.
Hankintalinjauksemme ja laatuvaatimuksemme
Kotimaisuus ja satokausiajattelu
Suosimme kotimaisia ja lähellä tuotettuja tuotteita aina, kun se on tarkoituksenmukaista ja taloudellisesti järkevää. Ravintoloidemme raaka-ainevalinnoissa ja reseptisuunnittelussa hyödynnämme satokausiajattelua. Sesongin elementit näkyvät vahvasti esimerkiksi Eckerö Buffetin menussa, joka vaihtuu kuusi kertaa vuodessa.
Vastuullinen kala
Ostamme kala- ja äyriäistuotteita vain vastuullisilta toimijoilta kestävistä kalakannoista. Suosimme MSC-sertifioituja tuotteita, ja katkaravut, silli, tonnikala ja turska ostetaan aina sertifioituna.
Lihojen ja maitotuotteiden alkuperä
Suurin osa käyttämästämme lihasta ja lihajalosteista tulee vastuullisilta suomalaisilta kasvattajilta. Meijerituotteiden suhteen suosimme kotimaisia raaka-aineita ja teemme yhteistyötä suomalaisen maitotalon, Valion, kanssa. Ruokatukkurimme on sitoutunut luopumaan virikehäkkikananmunista 2025 vuoden loppuun mennessä.
Portaat luomuun -ohjelma
Suosimme luomutuotteita ja olemme mukana Portaat Luomuun -ohjelmassa. Laivalla tarjottu suodatinkahvi on Meira Kulta Katriina luomua ja aamiaisella tarjoilemme luomukaurapuuroa. M/s Finlandia on Portaat luomuun -ohjelman 4. portaalla ja m/s Finbo Cargo 2. portaalla.
Kertakäyttötuotteet
Minimoimme käytössä olevien kertakäyttötuotteiden määrää ja pyrimme käyttämään kaikissa ravintolapalveluissamme oikeita astioita kertakäyttöisten sijaan. Välttämättömiä elintarvike- ja ruokapakkauksia on vaihdettu ekologisiin vaihtoehtoihin, jotka on valmistettu uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista. Laivojen ravintoloissa käytämme lisäksi suomalaisen perheyrityksen Fiblonin biohajoavia lautasliinoja.
Palvelut ja tuotanto
Palvelujen ja ostetun työn osalta seuraamme, että tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset täyttyvät. Tilaajavastuun mukaiset dokumentit pyydetään ennen yhteistyön aloittamista ja säännöllisesti sen aikana.
Laivan palvelujen ja tapahtumien tuotannossa suosimme lähialueiden yhteistyökumppaneita ja pyrimme palvelujen hankinnassa ympärivuotisuuteen. Ohjaamme kysyntää myös huippusesonkien ulkopuolelle ja kannustamme asiakkaitamme viipymän pidentämiseen.
Taloudellinen vastuullisuus
Taloudellinen vastuullisuus lähtee liikkeelle työstä ja siitä, että liiketoiminta on kannattavaa. Eckerö Line työllistää Suomessa ja Virossa yhteensä yli 400 henkilöä. Eckerö Linella on suomalaisen työn avainlipputunnus. Matkustaja tukeekin laivalipun ostamalla suoraan työllisyyttä.
Toiminnallamme on suoria ja heijastusvaikutuksia useisiin suomalaisiin sekä virolaisiin yrityksiin myös toimialamme ulkopuolella. Vuonna 2019 kokonaismatkustajamäärämme oli noin 1,9 miljoonaa ja matkustajien kulutuskäyttäytyminen niin merellä kuin maissa vaikuttaa paikallistason yrityksiin ja ihmisiin. Matkustajamme esimerkiksi käyttävät kohteiden ravintola- ja julkisen liikenteen palveluja.
Olemme avoimia yhteistyölle eri toimijoiden, kuten Helsingin ja Tallinnan satamien, retki- ja tapahtumien järjestäjien ja paikallisten oppilaitosten kanssa sekä kehitämme jo olemassa olevaa yhteistyötä tarpeisiin ja tilanteisiin, jotka ovat jatkuvassa muutoksessa. Toivomme, voivamme olla osaltamme edistämässä monipuolista paikallistason yritystoimintaa ja yrittämistä.
Viestintä ja markkinointi
Pyrimme informatiiviseen, monipuolista asiakaskuntaamme palvelevaan avoimeen ja vastuulliseen viestintään. Vastuullisuusteemamme on kirjattu sisällöntuotannon vuosikelloomme ja nostamme aiheita monikanavaisesti ja suunnitellusti eri viestintäkanavissamme.
Markkinointimme pohjaa lainsäädäntöön ja eettisiin pelisääntöihin, kuten kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöihin. Haluamme olla markkinoinnissamme sanamme mittaisia, reiluja ja kuunnella asiakasta herkällä korvalla.
Yhteistyökumppanit ja hankinnat
Eckerö Linella haluamme olla luotettava kumppani kaikille tavarantoimittajille sekä panostaa pitkäaikaiseen kumppanuuteen. Haluamme myös, että tavarantoimittajiamme ja yhteistyökumppanimme sitoutuvat kanssamme samoihin eettisiin toimintaperiaatteisiin, joita itse noudatamme.
Hankinnoissa noudatamme vastuullisia toimintaperiaatteita. Teemme hankinnoissa vastuullisia ja kestäviä valintoja, ja velvoitamme läpinäkyvää ja vastuullista toimintaa myös tavarantoimittajiltamme. Hankintojamme ohjaavat yrityksen virallinen hankintaohjeistus ja ostodirektiivi sekä konsernin eettiset toimintaohjeet tavarantoimittajille, jotka auttavat varmistamaan laadukkaat ja vastuulliset ostoprosessit läpi organisaatiomme.
Hankinnoissa tapamme toimia on läpinäkyvä, reilu ja vastuullinen. Noudatamme hankinnoissa meitä koskevia lakeja ja säädöksiä. Keskeisiä noudatettavia lakeja ovat esimerkiksi tilaajavastuulaki, arvonlisäverolaki, tullaussäännökset, valmisteverolaki ja elintarvikelainsäädäntö. Elintarvikkeiden, palvelujen ja käyttötavaran osalta suosimme lähialueen toimittajia ja paikallisia valmistajia. Suosimme ympäristömerkittyjä tuotteita ja materiaaleja. Huomioimme hankintojemme elinkaaren ja pyrimme korjaamaan vanhan ennen uuden hankkimista. Käytöstä poistuvat rikkoutuneet tuotteet ja materiaalit kierrätämme eteenpäin.
Hankintalinjauksemme ja laatuvaatimuksemme
Kotimaisuus ja satokausiajattelu
Suosimme kotimaisia ja lähellä tuotettuja tuotteita aina, kun se on tarkoituksenmukaista ja taloudellisesti järkevää. Ravintoloidemme raaka-ainevalinnoissa ja reseptisuunnittelussa hyödynnämme satokausiajattelua. Sesongin elementit näkyvät vahvasti esimerkiksi Eckerö Buffetin menussa, joka vaihtuu kuusi kertaa vuodessa. Ostamme kala- ja äyriäistuotteita vain vastuullisilta toimijoilta kestävistä kalakannoista. Suosimme MSC-sertifioituja tuotteita, ja katkaravut, silli, tonnikala ja turska ostetaan aina sertifioituna.
Lihojen ja maitotuotteiden alkuperä
Suurin osa käyttämästämme lihasta ja lihajalosteista tulee vastuullisilta suomalaisilta kasvattajilta. Meijerituotteiden suhteen suosimme kotimaisia raaka-aineita ja teemme yhteistyötä suomalaisen maitotalon, Valion, kanssa. Ruokatukkurimme on sitoutunut luopumaan virikehäkkikananmunista 2025 vuoden loppuun mennessä.
Portaat luomuun -ohjelma
Suosimme luomutuotteita ja olemme mukana Portaat Luomuun -ohjelmassa. Laivalla tarjottu suodatinkahvi on Meira Kulta Katriina luomua ja aamiaisella tarjoilemme luomukaurapuuroa. M/s Finlandia on Portaat luomuun -ohjelman 4. portaalla ja m/s Finbo Cargo 2. portaalla.
Kertakäyttötuotteet
Minimoimme käytössä olevien kertakäyttötuotteiden määrää ja pyrimme käyttämään kaikissa ravintolapalveluissamme oikeita astioita kertakäyttöisten sijaan. Välttämättömiä elintarvike- ja ruokapakkauksia on vaihdettu ekologisiin vaihtoehtoihin, jotka on valmistettu uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista. Laivojen ravintoloissa käytämme lisäksi suomalaisen perheyrityksen Fiblonin biohajoavia lautasliinoja.
Palvelut ja tuotanto
Palvelujen ja ostetun työn osalta seuraamme, että tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset täyttyvät. Tilaajavastuun mukaiset dokumentit pyydetään ennen yhteistyön aloittamista ja säännöllisesti sen aikana.
Laivan palvelujen ja tapahtumien tuotannossa suosimme lähialueiden yhteistyökumppaneita ja pyrimme palvelujen hankinnassa ympärivuotisuuteen. Ohjaamme kysyntää myös huippusesonkien ulkopuolelle ja kannustamme asiakkaitamme viipymän pidentämiseen.
Turvallisuus
M/s Finlandialle asennettiin uusia pelastulauttoja laivan ollessa telakalla tammikuussa 2019.
Laivoihin liittyvän toiminnan turvallisuuden peruspilarit on määritetty kansainvälisessä meriturvallisuutta käsittelevässä SOLAS-yleissopimuksessa (International Convention for the Safety of Life at Sea). Käytännön turvallisuustyötämme ohjaavat ISM (International Safety Management) sekä ISO14001 (Environmental Management System). M/s Finlandialle ja m/s Finbo Cargolle on laadittu yksityiskohtaiset turvallisuussuunnitelmat.
Tavoitteena on, että laivat ovat turvallisia matkustajille ja laivahenkilökunnalle, omaisuudelle ja lastille sekä ympäristölle. Sitä tukevat maatoiminnot toimistoissamme Helsingissä, Tallinnassa ja Maarianhaminassa. Laivat ovat jatkuvan tarkkailun ja kunnossapidon kohteena liikennöintikaudellaan. Telakalla ne käyvät joka toinen vuosi.
Laivahenkilökuntaa koulutetaan poikkeustilanteiden varalta laivassa viikoittain toteutettavissa pakollisissa harjoituksissa, joissa jokaisella on tarkoin määritelty turvallisuustehtävä. Myös eri viranomaistahojen kanssa toteutetaan vuositasolla useita harjoituksia ja tarkastuksia, jotka keskittyvät vahvasti turvallisuuteen alusten kunnon, henkilökunnan osaamisen ja asiakkaiden opastamisen osalta. Turvallisuus on meillä aina etusijalla.
Myös poikkeustilanteet, kuten COVID19, tuovat omat turvallisuushaasteensa. Viruksen leviämistä ehkäisevät toimintatavat ja asiakkaiden informointi laadittiin laivoille erittäin nopealla aikataululla. Toimenpiteitä on pandemian edetessä lisätty varmistaaksemme mahdollisimman turvallisen matkakokemuksen asiakkaillemme ja samalla turvallisen työskentely-ympäristön koko henkilökunnalle.
Laivoihin liittyvän toiminnan turvallisuuden peruspilarit on määritetty kansainvälisessä meriturvallisuutta käsittelevässä SOLAS-yleissopimuksessa (International Convention for the Safety of Life at Sea). Käytännön turvallisuustyötämme ohjaavat ISM (International Safety Management) sekä ISO14001 (Environmental Management System). M/s Finlandialle ja m/s Finbo Cargolle on laadittu yksityiskohtaiset turvallisuussuunnitelmat. Tavoitteena on, että laivat ovat turvallisia matkustajille ja laivahenkilökunnalle, omaisuudelle ja lastille sekä ympäristölle. Sitä tukevat maatoiminnot toimistoissamme Helsingissä, Tallinnassa ja Maarianhaminassa. Laivat ovat jatkuvan tarkkailun ja kunnossapidon kohteena liikennöintikaudellaan. Telakalla ne käyvät joka toinen vuosi.
Laivahenkilökuntaa koulutetaan poikkeustilanteiden varalta laivassa viikoittain toteutettavissa pakollisissa harjoituksissa, joissa jokaisella on tarkoin määritelty turvallisuustehtävä. Myös eri viranomaistahojen kanssa toteutetaan vuositasolla useita harjoituksia ja tarkastuksia, jotka keskittyvät vahvasti turvallisuuteen alusten kunnon, henkilökunnan osaamisen ja asiakkaiden opastamisen osalta. Turvallisuus on meillä aina etusijalla.
Myös poikkeustilanteet, kuten COVID19, tuovat omat turvallisuushaasteensa. Viruksen leviämistä ehkäisevät toimintatavat ja asiakkaiden informointi laadittiin laivoille erittäin nopealla aikataululla. Toimenpiteitä on pandemian edetessä lisätty varmistaaksemme mahdollisimman turvallisen matkakokemuksen asiakkaillemme ja samalla turvallisen työskentely-ympäristön koko henkilökunnalle.
Vastuullisuus ja ympäristö
Itämeri ja ympäröivä saaristomme ovat meille elinehto. Edistämme ja kehitämme vastuullisia toimintatapojamme omassa liiketoiminnassamme ja koko arvoketjumme osalta. Eckerö Linen ympäristötyön päämäärä on olla luonnollinen osa päivittäistä työtä. Jokaisella organisaatiossamme on velvollisuus aktiivisesti seurata ja kehittää asetettuja ympäristötavoitteitamme.
Tavoitteenamme on, että toimintamme kuormittaa ympäristöä mahdollisimman vähän ja Eckerö Line kehittää jatkuvasti uusia menettelytapoja laivojen päästöjen ja jätetuotteiden käsittelyyn. Koko Eckerö-konserni on sertifioitu Lloyd's Quality Assurancen myöntämän ympäristöstandardin (ISO 14001) mukaisesti, mikä takaa jatkuvan työn ympäristökuormituksemme vähentämiseksi.
Merenkulku on turvallisuus- ja ympäristönäkökulmasta yksi säännellyimpiä toimialoja. Meitä koskee lukuisa määrä direktiivejä ja lainsäädäntöä. Koko henkilökuntamme osallistuu ympäristötyöhön ja vastaa oman työnsä ympäristö- ja vastuullisuustavoitteista. Koko henkilökunta saa säännöllisesti ympäristö- ja vastuullisuustyön lisäkoulutusta.
Kehitämme ympäristöystävällisiä tapoja toimia
- Polttoainekulutuksen vähentämiseksi lukuisia teknisiä kehityshankkeita
- Optimoimme ajonopeuksia, mikä vaikuttaa polttoaineen kulutukseen
- Käytössämme on maailmassa ainutlaatuinen moottorilämmön talteenottojärjestelmä
- Hyödynnämme maasähkömahdollisuutta
- Kierrätämme jätteet
- Pienennämme ruokahävikkiä
Hankinnat
Laivan ravintoloiden raaka-aineiden sisäänostossa suosimme pääsääntöisesti lähituotettuja elintarvikkeita. Suosimme tuottajia, joilla on ympäristömerkittyjä tuotteita tai jotka itse aktiivisesti työstävät ympäristöjohtamistaan. Lisäksi:
- Kalatuotteemme ovat peräisin kestävistä kalakannoista ja vastuullisilta toimijoilta. Suosimme MSC-/ASC-sertifioituja tuotteita.
- Suurin osa käyttämästämme lihasta ja lihajalosteista tulee vastuullisilta suomalaisilta kasvattajilta.
- Meijerituotteiden suhteen suosimme kotimaisia raaka-aineita ja teemme yhteistyötä suomalaisen maitotalon, Valion, kanssa.
- Suosimme Suomessa leivottuja leipomotuotteita.
Suosimme luomutuotteita ja olemme mukana Portaat Luomuun -ohjelmassa. Laivalla tarjottu suodatinkahvi on Meira Kulta Katriina luomua ja aamiaisella tarjoilemme luomukaurapuuroa. M/s Finlandia on Portaat luomuun -ohjelman 4. portaalla ja m/s Finbo Cargo 2. portaalla.
- Ruokatukkurimme on sitoutunut luopumaan virikehäkkikananmunista 2025 vuoden loppuun mennessä.
Kaikkien hankintojen osalta noudatamme vastuullisia toimintaperiaatteita.
Ilmapäästöt
Laivan ja koneiston energiatehokkuus sekä polttoaineen laadukkuus ovat tärkeitä tekijöitä ilmansaasteiden vähentämiseksi. Rikkidirektiivin mukaisesti laivamme Finlandian päämoottorit, apumoottorit ja kattilat käyttävät matalarikkistä polttoainetta (< 0,1 % S) rikkioksidipäästöjen (SOx) vähentämiseksi.
M/s Finlandia seuraa myös luokitusmerkintä CLEAN SHIP:in ympäristösuojelun tavoitteita. CLEAN SHIP:in rakennusteknisten säädösten tavoitteena on estää tapaturmatilanteessa päästöjen pääsy ilmaan ja mereen.
Uudet modifioidut potkurilavat on asennettu optimoimaan laivan tehontuottoa joka puolestaan johtaa polttoainekulutuksen sekä tärinän vähenemiseen ja lisää viihtyisyyttä laivalla.
M/s Finlandialle on myös asennettu uudet, pää- ja apumoottoreiden lämpöenergiaa talteen ottavat pakokaasukattilat. Talteen otettu energia lämmittää laivaa. 90% laivan kohdevalaisimista on vaihdettu energiatehokkaisiin LED-lamppuihin.
Jätteiden käsittely
Eckerö-konsernin laivoilla lajittelemme kaiken toimintamme tuottaman jätteen. Jätettä syntyy niin matkustajapuolen tiloissa kuin laivan käytön aikana. Lajittelemme myös maatoiminnoissamme, eli satamatoiminnassa, konttoreilla ja varastoissa.
M/s Finlandialla jäte lajitellaan seuraavasti:
- poltettava jäte
- biojäte
- paperijäte
- lasijäte
- alumiinitölkit
- metalliromu sekä ongelmajäte
- paistorasva
- muovijäte
- ympäristölle vaarallinen jäte
- jäteöljyt
- jätevesi (harmaa sekä musta vesi).
Puhtaampi vesi
Laivalla on suljettu jätevesijärjestelmä ja jätevesi tyhjennetään aina maihin puhdistuslaitokselle.
Laivalla muodostuu pääasiassa kahdentyyppistä jätevettä; harmaa vesi muodostuu suihkussa ja pesualtaissa käytetystä vedestä ja musta vesi käymälävedestä.
Mahdollisimman korkean puhdistusasteen saavuttamiseksi pumppaamme kaiken jäteveden maihin, kunnallisen jätevedenpuhdistuslaitoksen käsiteltäväksi. Tämän seurauksena jätevetemme fosfori- ja BOD7-pitoisuudet eivät kuormita Itämerta.
Kemialliset aineet
Osallistumme jatkuvaan kehitystyöhön, jonka tavoitteena on kemiallisten aineiden vaihto ympäristöystävällisempiin aineisiin. Esimerkiksi m/s Finlandian keittiössä käytetään biologista lattianpesuainetta, Bioflooria. Sen sisältämät elävät mikrobikannat syövät lattiapintaan tarttuneen rasvan ja muun orgaanisen jätteen. Biologinen lattianpesuaine on korvannut aiemmin käytetyt viemärinhoitokemikaalit.
Siivouksessa käytämme myös perheyritys Fiblonin ammattikäyttöön tarkoitettuja, ympäristöystävällisesti ja vastuullisesti valmistettuja puhdistusliinoja.
Emme käytä myrkyllisiä tinayhdisteitä sisältävää pohjamaalia. Harjaamme pohjan säännöllisesti ja tämän seurauksena laivan polttoainekulutus sekä päästöjen määrät ovat vähentyneet.
Energiasäästöt
- Energiakulutuksen vähentämiseksi ja optimoimiseksi on laivan moottoreiden jäähdytysvettä pumppaaville merivesipumpuille asennettu taajuusmuuttajat.
- CO2-ohjattu ilmastointi kokoushuoneissa vähentää energiakulutusta ja huolehtii että huoneissa on aina raikasta ilmaa.
- M/s Finlandian energiatehokkuutta on kohotettu moninaisin toimenpitein. Laivaan on tehty lukuisia teknisiä parannuksia, esim. Gadcooler-absorptiojärjestelmän avulla laivan koneiden hukkalämpö kerätään talteen ja sitä hyödynnetään laivan jäähdytyksessä kesäisin.
- M/s Finlandia hyödyntää maasähköä, eli maalla keskitetysti tuotettua sähköä, Tallinnan satamassa. Alus kytketään yöaikaan maasähköön dieselvetoisten apumoottoreiden sijaan. Maasähkön käyttäminen parantaa ilmanlaatua. Sillä voidaan vähentää laivojen satamassaolon aikana aiheutuvia ilmastopäästöjä jopa 50–80 prosentilla. Maasähköä käyttämällä vähennetään myös melua sataman ympäristössä. Hanke on osa Euroopan Unionin rahoittamaa Twin-Port III -hanketta, jossa parannetaan muun muassa satamien energiatehokkuutta. Maasähkö otetaan käyttöön myös Helsingin satamassa, kun se on mahdollista.
Ruokahävikin vähentäminen
Meille laadukas ja maukas, kotimaisista raaka-aineista vastuullisesti valmistettu ruoka on tärkeä ja arvokas asia. Ruoan omavaraisuusasteemme on korkea. M/s Finlandialla tarjotusta ruoasta noin 80 % on tehty laivan omassa keittiössä. Koska arvostamme käyttämiämme raaka-aineita ja tehtyä työtä sekä hävikin vähentämisessä syntyviä ympäristöhyötyjä, haluamme panostaa ruokahävikin määrän vähentämiseen yhdessä asiakkaidemme kanssa.
M/s Finlandian ja M/s Finbo Cargon matkustusmäärä oli vuonna 2019 yli 1,9 miljoonaa ja ruokaa ostamme laivalle vuosittain yli 3 miljoonalla eurolla. Kun matkustaja- ja ruokamäärät ovat suuria, hävikin vähentämisessä pienistä puroista syntyy iso virta. Vuositasolla pienilläkin parannuksilla on iso merkitys.
Monta vaihetta ja tapaa vaikuttaa hävikin määrään
Voimme vaikuttaa hävikin määrään useassa vaiheessa. Kaikki alkaa laivalle tehtävistä ruokahankinnoista, mutta voimme vaikuttaa myös valmistuksessa ja tarjoilussa. Matkustajat voivat vaikuttaa, kun puhutaan lautashävikistä. Esimerkiksi Buffet Eckerössä matkustaja annostelee lautaselle sellaisen määrän ruokaa, joka tulee syötyä. Buffetruokailussa on mahdollisuus hakea lisää, jos tekee mieli.
- Hankinnat: Kun teemme ruokatarvehankintoja laivalle, optimoimme ostomääriä, huolehdimme tehokkaasta varaston kierrosta ja teemme yhteistyötä luotettavien tavarantoimittajien kanssa.
- Valmistus: Kun laivojen keittiössä valmistetaan ruokaa laivan ravintoloihin, sen määrä suunnitellaan tarkasti. Esimerkiksi Buffet Eckerön menujen valikoima suunnitellaan siten, että se on erityisruokavaliot mukaan lukien riittävän laaja eikä lisää hävikkiin menevän ruoan määrää. Myös ruoan määrää ja menekkiä valvotaan niin laivan kahviloissa, buffet-ravintolassa kuin rahtialus Finbo Cargollakin. Raaka-aineiden käsittelyllä on myös merkitystä ruokahävikin kannalta. Seuraamme käsittelyn optimaalisuutta. Panostamme myös laadukkaisiin työvälineisiin ja valmistustapoihin, kuten matalalämpökypsennykseen. Keittiössä on käytössä mm. vakuumikone ja lihamylly. Vakuumikoneella yli jäävä raaka-aine saadaan tyhjiöpakattua ja esim. pakastettua sen sijaan, että se heitettäisiin pois. Näin ei synny hävikkiä. Lihamyllyn avulla taas keittiössä lihaa leikattaessa ylijääviä ruhonosia, kuten mm. fileen päät saadaan hyödynnettyä esim. lihapullataikinassa makua tuomassa. Huolehdimme siitä, että henkilökuntamme tietämys ruokahävikin vähentämisen suhteen on ajan tasalla.
- Tarjoilu: Kolmas näkökulma ruokahävikin vähentämiseen syntyy, kun tarkastellaan ruoan tarjoilua. Ruoan esillepano sekä tarjoiluastioiden ja -ottimien koko ovat eräitä huomioonotettavia asioita. Merkitystä on myös pala- ja annoskoolla. Olemme selvittäneet esimerkiksi jälkiruokapöydän kakkupalojen juuri sopivan, asiakkaille mieluisimman koon.
- Lautashävikki: Olemme sijoittaneet ruokalinjastoille hävikin vähentämisestä kertovia infotauluja Buffet Eckerössä ja yhdistämme linjastojen ruokatarjonnan sen jälkeen, kun kattauksen ruuhkahuippu on ohitettu tai jos kattauksessa on vähemmän ruokailijoita.
- Ekologisia pakkauksia: Elintarvike- ja ruokapakkauksia on vaihdettu ekologisiin vaihtoehtoihin, jotka on valmistettu uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista. Laivojen ravintoloissa käytämme lisäksi suomalaisen perheyrityksen Fiblonin biohajoavia lautasliinoja.
- - 30 % -tuotteita Bistro & Cafeteria Satamassa: Kahvilan tarjonnasta voi ostaa illan viimeisellä lähdöllä saman päivän tuotteita -30 % hintaan. Tästä viestivät pakkauksissa olevat tarrat. Näin vähennämme kahvilatuotteiden hävikkiä.
Mitä teemme seuraavaksi?
Teemme jatkuvaa kehitystyötä ruokahävikin vähentämisen suhteen. Panostamme uuteen varastojärjestelmään ja entistä tarkempaan raportointiin. Mittaamme syntyvää hävikkiä säännöllisesti molemmilla laivoilla. Tarkkojen mittausten avulla voimme tulevaisuudessa seurata, miten ruokahävikkiä syntyy laivojen eri myyntipisteissä ja ohjata entistä tarkemmin hävikkiä vähentäviä toimenpiteitä.
Maailmanlaajuiset päästövähennystavoitteet
Merenkulun hiilidioksidipäästöjä seurataan ja mitataan aluskohtaisella tarkkuudella MRV-päästöjenmittausjärjestelmän avulla. Verifioidut päästötiedot raportoidaan EU:lle. Merenkulkuala on sitoutunut laivaliikenteen päästöjen vähentämiseen ja päästövähennyshaastetta on ratkomassa yhteistyössä koko meriklusteri. Meri- ja lentoliikenne ovat ainoat liikennemuodot, joilla on koko alaa sitovat maailmanlaajuiset päästövähennystavoitteet.
Globaali päästöjenmittausvelvoite astui voimaan vuoden 2019 alussa. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päätti huhtikuussa 2018, että kansainvälisen meriliikenteen kuljetussuoritusten osalta (tonnia/kilometri) hiilidioksidipäästöjä vähennetään 40 % vuoteen 2030 mennessä ja 70 % vuoteen 2050 mennessä. Vertailukohteena on vuoden 2008 taso.
Liikennemäärien kasvusta huolimatta vuotuisten kasvihuonekaasujen absoluuttista määrää vähennetään vähintään 50 % vuoteen 2050 mennessä. Vuoden 2015 jälkeen rikkipäästöjen määrä on Pohjois-Euroopassa vähennetty lähes nollaan. Maailmanlaajuinen 0,5 %:n rikkirajoite tulee voimaan vuonna 2020.
Lue lisää aiheesta Suomen Varustamot ry:n verkkosivuilta ja tiedotteesta.
Yhteiskuntavastuu
Itämeren puolesta tupakantumppien ympäristöhaittoja vastaan
Eckerö Line tukee yhteistyökumppanina Tallinnan kaupungin sekä World Cleanup Day -ympäristöjärjestön kampanjaa, jossa keskitytään lisäämään tietoisuutta luontoon heitettyjen tupakantumppien aiheuttamista ympäristöhaitoista sekä samalla herätetään keskustelua puhtaamman Itämeren puolesta.
Eckerö Line on mukana vaikuttamassa myös siihen, etteivät laivamatkustajat heitä tumppeja mereen, maahan tai kadulle. Aihe on otettu mukaan myös yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen viestintään.
Suuri osa maailman muovijäteongelmista syntyy tupakantumpeista, jotka päätyvät luontoon ja meriekosysteemeihin. Tupakantumpin suodatin on valmistettu selluloosa-asetaatti-nimisestä muovista, joka luontoon heitettäessä hajoaa myrkyllisiksi mikromuoveiksi. Itämeren muovijätteestä 50 % koostuu savukkeensuodattimista. Lue lisää täältä.
Suomi100 -juhlavuosihanke
Eckerö Line oli vuoden 2017 yritysyhteistyökumppani Valtioneuvoston Suomi 100 –juhlavuosihankkeessa. Eckerö Line onnitteli satavuotiasta Suomea tarjoamalla Taideyliopisto Sibelius-Akatemian nuorille muusikoille laivan estradin esiintymistä varten kaksi kertaa kuukaudessa työllistäen näin joka toinen torstai kymmeniä nuoria muusikoita. Samalla tarjottiin laivamatkustajille uudenlaisia elämyksiä.
Tukemalla lahjakkaita muusikoita heidän matkallaan, halusimme omalta osaltamme olla varmistamassa, että suomalainen musiikkiosaaminen pysyy maailman huipulla. Tekomme oli lahja Suomen musiikin tekijöille ja ystäville. Uskomme, että musiikilla on yhdistävä ja yhteisöllinen vaikutus. Lahjoituksemme arvo oli noin 100 000 euroa.
Yhteistyöhanke nosti Eckerö Linen myös short listalle Vuoden vastuullinen matkailuteko -kategoriassa Finnish Travel Gala 2018:ssa.
Ylijäämäkankaasta lakanoita Ensikotiyhdistykselle
Eckerö Linen sekä Image Wearin yhteistyön tuloksena luovutettiin toukokuussa 2018 noin 200 Eckerö Linen työvaatteiden ylijäämäkankaasta ommeltua lakanaa Helsingin ensikotiyhdistykselle. Helsingin ensikotiyhdistys on vuonna 1936 perustettu kansalais- ja lastensuojelujärjestö, joka auttaa apua tarvitsevia vauvaperheitä ja heidän läheisiään.
Kangasta jäi varastoon työntekijöiden asujen ilmeen uudistuttua, ja niille saatiin yhteistyön myötä uusi elämä. Kankaat ovat jääneet yli Eckerö Linen työntekijöiden paitapuseroiden valmistuksesta. Myös muita Eckerö Linen vanhoja työvaatteita on laitettu kiertoon. Henkilökunta on ottanut vanhat, vuonna 2007 käytössä olleet klassiset solmiot ja neuletakit takaisin käyttöön.
- Yritysesittely
- Eckerö-konserni
- Eckerö Linen toimitusjohtaja
- Vastuullisuus ja ympäristö
- Kuvapankki
- Tiedotteet